Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 28 total)
  • josetsu
    Członek
    Post count: 356
    #9750 |

    Bedac na zawodach zauważyłem iż wiekszość zawodników do dynamiki podchodzi totalnie bez rozgrzewki. Mati też mi mówił zeby probe robić bez rozgrzewki.Samego mechanizmu nie pamietam ale podobno skurcze przychodza w innym momencie czy cos. Ja od zawodow ciagle probuje tej metody i niestety z mizernym skutkiem. By zrobic dystans krecacy sie kolo 80% PB musze zrobic 2 nawet 5 50-siatki pod woda. zarowno chodzi tu o DNF jak o DYN. Pytanie jeki mnie nurtuje brzmi nastepujaco czy to mozliwe iz moj organizm przez lata wytrenowania w plywaniu wszedl na troche inne tory i potrzebuje cjednak rozgrzewki by osiagnac swoje optimum?? czy moze jednak powinienem sie zmusic do plywania bez rozgrzewki. Jaie sa mechanizmy i schematy-prosze o o opinie.


    emero
    Keymaster
    Post count: 349
    #9751 |

    A z jakich względów wynurzasz się przy pierwszej maksymalnej próbie? Skórcze są zbyt silne? Płyniesz w innym rytmie i Cię to dekoncentruje? Myślisz, „bez rozgrzewki nie dam rady” i się poddajesz? Masz mroczki przed oczami?

    Od razu potem czujesz się zmęczony czy wydaje Ci się, że mogłeś popłynąć dalej?

    Mechanizm jest prosty: pierwsza próba = większy odruch nurkowy = mniejsza konsumpcja tlenu = dłuższy dystans.


    firefox
    Członek
    Post count: 402
    #9752 |

    „Mechanizm jest prosty: pierwsza próba = większy odruch nurkowy = mniejsza konsumpcja tlenu = dłuższy dystans.”

    Święte słowa AMEN.

    może to też kwestia głowy tak jak w wątku obok pisałeś że miałeś kiedyś problem ze STA ?


    josetsu
    Członek
    Post count: 356
    #9753 |

    Kiedy plyne na „pierwszy strzał” czuje straszne zmeczenie, jestem jakis ocieżaly. Skurcze moze nie nadchodza szybko ale sa na tyle intensywne ze nie daje rady. Nie wiem czy to glowa czy wytrenowanie plywackie. Kwestia jaka mnie ciekawi ze statyke tak samo sie rozpoczyna z rozgrzewka do kilku prob i wydaje mi sie ze u mnie dynamika funkcjonuje dokladnie tak samo.

    Co do ilosći ruchow potrzfiw DN przeplywac na 3 pelnych ruchach tylko kosztuje mnie to sporo pracy-kiedy plyne na 4-5 ruchow wydaje mi sie to latwiejsze, poniewaz nie musze utrzymywać ciagle napietej i wyprostowanej sylwetki. Wiem ze im mniej ruchow tym lepiej ale tutaj znowu im mniej ruchow tym dluzsze szybowanie i dluzszy czas plyniecia…niby szybowanie spoko ale czas za dlugi i nie daje rady.
    Przecietna dlugosc 25 metrow to 30-32 sekundy. Plywacie szybciej??


    josetsu
    Członek
    Post count: 356
    #9754 |

    i jeszcze jedna wazna rzecz emero po wynurzeniu zawsze czuje że moglbym plynac dalej bo nie czuje zmeczenia az tak wielkiego…ja dosc szybko regeneruje organizm stad moge robic duzo prob 70-80% PB


    Mateusz Malina
    Participant
    Post count: 480
    #9755 |

    „czy to mozliwe iz moj organizm przez lata wytrenowania w plywaniu wszedl na troche inne tory ”

    „Nie wiem czy to glowa czy wytrenowanie plywackie. ”

    „tatyke tak samo sie rozpoczyna z rozgrzewka do kilku prob i wydaje mi sie ze u mnie dynamika funkcjonuje dokladnie tak samo. ”

    „ja dosc szybko regeneruje organizm stad moge robic duzo prob 70-80% PB”

    Traktuj mój komentarz z przymrużeniem oka 😉

    zacytowałem kilka Twoich wypowiedzi i odnosze wrazenie ze przez „Twoj trening plywacki” nie mozesz za bardzo zaakceptowac faktu, ze ludzie co nie trenowali sportu wyczynowo moga Ci mowic jak jest dobrze, a Ty tak nie dowierzasz, poniewaz to nie dziala u Ciebie. Nie dziala, bo jestes początkujacym, nie wierzysz w to bo myslisz ze Twoja intuicja podpowiada Ci najlepiej z racji na „wieloletni trening plywacki” i oszukujesz sie myslac ze w Twoim specjalnym przypadku moze byc inaczej z racji „na lata wytrenowania w plywaniu”
    Poza tym, jesli nie jestes wytrenowany we freedivingu, to w zaleznosci od tego jak znosisz psychicznie skurcze, i jak czesto trenujesz tabelki CO2, tak i na rozny sposob mozesz je odczuwac. W okresie szczytowej formy potrafie tak wejsc w faze flow ze wogole mi nie przeszkadzaja. Obecnie gdy jestem w fazie treningu cardio to potrafia mi wybic zeby…

    Chcesz mojej rady?? Skończ się zastanawiac nad tym, czy w Twoim przypadku nie jest inaczej z racji na bla bla bla 🙂 zaufaj nam, zacznij trenowac tabelki Co2, przerwij trening cardio i po miesiacu powiedz dokad udalo Ci sie przeplynac.

    Jezeli nie zrobisz nowego PB to znaczy ze poddajesz sie przez skurcze, a nie przez brak tlenu….

    Czemu 1 nurkowanie bez rozgrzewki jest najlepsze?? zapraszam do anglojezycznej historyjki Williama Trubridge’a


    Mateusz Malina
    Participant
    Post count: 480
    #9756 |

    no i historyjka 🙂

    Imagine yourself walking through a shrouded forest at night. You hear a sudden crashing through the bushes that seems to be heading your way. Your adrenal glands dump a full load of adrenaline into your veins, and in a split second your subconscious mind makes the decision to stand your ground. You have chosen fight over flight.

    A little piglet bursts out of the bushes and runs across your path… You relax.

    Some time later there are more noises, coming towards you from a different direction. Again you freeze and your heart races. This time it’s a pair of chickens.

    After a succession of noises, all of which turn out to be benign farmyard animals, there is a sudden crash and an axe-wielding maniac stands in front of you. How does your body respond now?

    The fight or flight response is a survival mechanism, that supplies us with what we need to respond to a life-threatening stimulus: in this case adrenaline and other power-giving hormones.

    ➢ What happens if the life-threatening stimulus is holding your breath? Which survival reflex is triggered?

    ➢ When the stimulus is repeated successively (several breath holds one after the other) what will happen to the strength of the reflex?

    ➢ What conclusions does this give you about the best way to prepare for a ‚maximum attempt’ breath hold or dive?

    This is one of the concepts discussed in the Vertical Blue advanced classes, and we propose a full justification for the best way to prepare for a deep freedive or breath hold in order to maximise physiological potential.

    Pozdrawiam :OK


    firefox
    Członek
    Post count: 402
    #9757 |

    Ta historyjka Willa super obrazuje to do czego już doszliśmy czyli dynamika od pierwszego strzału będzie w większości przypadków najlepsza!.
    Mat a wytłumacz jak rozumiesz sprawe statyki i rozgrzewk lub ich braku przed nią.Mi i wielu osobą to pomaga – skurcze przychodzą później. Ale mamy np takiego ufoludka 😉 Emero który strzela piekne statyki bez rozgrzewek od przysłowiowego pierwszego strzału.Jak z tym jest jak to rozumiecie/wyjaśniacie ? Jak jest w twoim przypadku ?


    josetsu
    Członek
    Post count: 356
    #9758 |

    dzieki Malin za odpowiedz:) absolutnie nie mysle w ten sposob ze ja jako byly plywak…. dla mnie jestescie giganci i was probuje nasladowac stad tyle moich pytan. Coz nie pozostaje nic innego jak probowac:) co ciekawe ja nie cwicze zadnych tabelek!! musze zaczac i wogole sie dowiedziec co to jest;p

    co do statyki to nie wiem ja jej specjalnie nie cwicze fire…pytalem Matiego kiedys o nia tez powiedzial ze nie cwiczy….statyke w sumie pierwszy raz robilem na barborkowym… wczesniej na lozku zawsze leze do 2 minut i koniec dalej odpuszczam…nie mam doswiadczenia czy z pierwszego strzalu czy z rozgrzewka kilku statyk- na zawodach Paris, piotrek i kilka osob robilo wlasnie taka rozgrzewke wiec sprobowalem ale bez stopera i jakos pozniej poszlo ale sam nie wiem jak ze statyka. Szczerze statyka mnie nie interesuje bardziej DNF i DYN poniewaz tu czuje zabawe. Glebokosciowo nie bede nigdy nurkowal wiec te konkurencje chce rozwijac jak najbardziej:)


    Mateusz Malina
    Participant
    Post count: 480
    #9759 |

    Ciężko mi cokolwiek powiedzieć o statyce.

    Trzeba sobie najpierw odpowiedzieć co daje odruch nurkowy? Takie podstawowe odruchy to Spowolnienie rytmu bicia serca,wazokonstrykcja, wcześniejsze skurcze.

    Zostańmy przy tych paru.

    Spowalnia rytm bicia serca – jeżeli skurcze przyjdą o 1-2-3 min później, to przez ten czas moglibyśmy mieć odrobinę wolniejszy puls jednak czy każdy z Nas jest tak dobrze wytrenowany mentalnie, że skurcze go nie ruszają?? Często jest tak, że zamiast wolniejszego pulsu przy skurczach mamy szybszy, bo nie potrafimy ich dobrze znieść.

    Idąc dalej, wazokonstrykcja, to jest niewątpliwie plus, jednak w czasie statyki nasze mięśnie nie wykonują żadnej pracy, zatem zużywaja minimum tlenu, czy zrobi to wielką różnicę jeżeli będą zużywać to minimum tlenu przez 1-2-3min dłużej? raczej nie, ale jest też sporo osób które po pierwszych skurczach zaczynają się ruszać, szamotać itd. spalając więcej tlenu i przyśpieszając rytm bicia serca.

    Każdy musi to pozostawić swojej ocenie.

    Ja uważam, że jeżeli ktoś jest mocny psychicznie jak mnich, może robić bez warmupa bo skurcze wogóle na niego nie wpływają więc odnosi wszystkie benefity związane z wcześniejszym odruchem nurkowym. Trzeba pamiętać, skurcze, ruchy przepony też męczą i spalają tlen, zwłaszcza gdy z nimi walczymy. Poprzez spokój i różne techniki da się je zachować mniejsze itd. a już na pewno korzystać ze spowalniającego tętna.
    Niewielu ludzi jednak jest w stanie dojść do tego stanu z racji tego, że nie trenują statyk.

    No warmup działał u Toma Sietasa i Ulfa Dextegena, Alexey Molchanov też robil +8min bez rozgrzewki.

    Z kolei są ludzie co muszą się rozgrzać, opóźniając skurcze w znaczny sposób, dzięki temu ich „piekło” trwa znacznie krócej.
    Prawdopodobnie tylko w ten sposób są w stanie zrobić swój życiowy wynik, bo gdyby mieli walczyć ze skurczami dłużej to spaliliby dużo więcej tlenu, marnotrawiąc odruch nurkowy.

    Pozdrawiam :OK


    Mateusz Malina
    Participant
    Post count: 480
    #9760 |

    Chciałem jeszcze dodać, że często ludzie się rozgrzewają i w ten sposób przeprowadzają nieświadomą hiperwentylację. Właśnie dlatego w statyce mamy chyba najwięcej objawów niedotlenienia. Mniejsza zawartość CO2 na starcie zmienia ph krwi, tlen nie jest tak łatwo oddawany i mechanizm obrony przed hipoksja działa znacznie słabiej (przy wyższej % spO2 -saturacji tlenu) będziemy mieli blackout niż gdybyśmy zaczęli bez rozgrzewki.

    Jako test proponuję komuś spróbować ubrać pulskosymetr i zrobić statykę. Gwarantuję, że każdy początkujący podda się nie schodząc poniżej 95-93% a pali jak diabli. To teraz pomyślcie, że z taką zawartością CO2 na starcie moznaby było zejśc nawet i do 40% i zachować przytomność. Hiperwentylując się dosyć szybko zeszlibyśmy do ok. 50-60% i byłby blackout – samba.

    Osobiście robię rozgrzewki przy statyce bo jej nie trenuję i jestem słaby.

    Jeśli chodzi o wszystkie dyscypliny związane z ruchem, absolutnie!

    Pozdrawiam 😀


    Mateusz Malina
    Participant
    Post count: 480
    #9761 |

    @Josetsu
    jeżeli Ty nigdy nie trenowałeś statyk a zwłaszcza swojej tolerancji na CO2 to wszystko jest już jasne.
    W 99% przypadkach początkujących przy próbach bez rozgrzewki nie dają rady i nie są w stanie zrobić swojego PB jak przy rozgrzewce. Mojemu partnerowi zajęło 2 lata by się przekonał i wyćwiczył, jeszcze 2 miesiące temu robił 50 DYN od święta 75m. A teraz bez rozgrzewki prawie 90m DNF i może więcej.


    josetsu
    Członek
    Post count: 356
    #9762 |

    coż wielkie dzieki Malin za kolejne wspaniale rady!!! Sporo w nich nowych terminow specjalistycznych ale wszystko przede mna:) ja tabelek nie trenowalem i zrobilem 100 DYN i 92 DNF i jesli dobrze zrozumialem gdbym to zrobil bez rozgrzewki i do tego trenujac tabelki bylo by moze lepiej?? To nie ma co biore sie do roboty:) Plywam 3 razy w tygodniu i 3 razy biegam czy przygotowujac sie na marcowe mistrzostwa polski mam odpuscic bieganie?? wspominales wlasnie o kardio.


    Mateusz Malina
    Participant
    Post count: 480
    #9763 |

    Te same dystanse zrobilbys koncząc z wyzszym % tlenu w organizmie. To nie znaczy ze byloby latwiej. Na pewno byloby troche skurczy i zakwaszenia, ale wlasnie o to chodzi.

    Co najmniej na 1 miesiac przed zawodami, jezeli Ci na nich zalezy powinienes tak ulozyc cykl by odpuscic calkowicie bieganie, plywanie itp, cale cardio w odstawke. Skupic sie na nurkowaniu i tolerancji co2.

    Cardio i Freediving to jak pies i kot, nie lubia sie w tym samym czasie. :OK


    emero
    Keymaster
    Post count: 349
    #9764 |

    Strasznie dużo kwestii poruszonych w tym temacie, ale podsumuję to krótkim: „Mati ma rację” 🙂

    Właśnie trwa dyskusja na DB w tej samej kwestii, zachęcam do lektury:
    http://forums.deeperblue.com/static-dynamic/88949-no-warm-ups.html#post831895


    nostres
    Członek
    Post count: 406
    #9765 |

    Amigo Josetsu!

    Ja z troszeczke innej strony ugryzę to zagadnienie skoro na Twoje główne pytanie już definitywnie odpowiedziano.
    Otóż NIE ZNAM freedivera (nie znaczy że takiego nie ma) któremu trening pływacki by zaszkodził. Kilka nazwisk poniżej, raczej ważnych w naszym środowisku:)

    Natalia & Alex Molchanov
    Martin Stepanek
    Niki Roderick
    Matt Raspberry Malina:)
    i wiele innych osób których nie podaje bo nie osiągnęli setki:)
    no dobra Piotra Bauze dorzucimy jako wyjątek bo chociaż setki jeszcze nie zaliczył to pływa kilometrami ze hoho
    Co ich łączy? I Ciebie z nimi?
    A no właśnie to że jako dzieci rozpozczęli pływanie i w mniejszym lub większym stopniu uprawiali je wyczynowo.
    Wyraźnie widać że tacy nurkowie „dominują rynek” chociaż nie znaczy to że „worki kartofli” nie mają szans. Jest nawet kilku na „górnej półce” freedivingu, którzy poruszając się pod wodą jak worek kartofli lub wóz z węglem (Nitsch-DNF albo Fattah z mono) wręcz dominują a przynajmniej wyróżniają się z tłumu. Ale to zupełnie osobna historia (nadrabiają czymś innym w skrócie)

    Wracając do Ciebie, masz pewną przewagę nad przecientnym freediverem jaką jest trening pływacki. Dlaczego? A no dlatego ze w tym sporcie kluczem do sukcesu jest wydajność. Najlepiej porównać ludzki organizm do samochodu, bierzemy dwa auta tej samej masy. Pierwszy przejedzie 100km a drugi 150 lub więcej km na tej samej ilości paliwa. Bo ma mniejszy opór, wydajniejszy napęd itp.
    To samo u nas, paliwo czyli tlen zamiast ropy czy benzyny musi wystarczyć na jak najdłuższy dystans. Dochodzą czynniki jak opór – pozycja, kontrola – skurcze – umysł, i … Może najważniejsze, napęd! Wyćwiczony pływak jest tym własnie ekonomicznym, wydajnym autkiem z płynnymi ruchami który tnie przez wodę zuzywajac mniej tlenu niż worek kartofli*

    Do swoich płynnych ruchów dodajesz teraz
    wcześniej wymienione zasady treningu anaerobowego lub beztlenowego, jedziesz na zawody i kopiesz konkurencje po .upie czego szczerze Ci zycze.


    nostres
    Członek
    Post count: 406
    #9766 |

    * zdajac sobie sprawe z wlasnej kartoflowej workowatosci podkreslam ze tym okresleniem nie mialem zamiaru nikogo obrazic. Skoro tak mowie o sobie samym to chyba jasne!
    Jedyne co mi pozostaje to mocniej trenowac co i goniac marzenia czynie.
    Rowniez pozdrawiam ojczysta brac nurkowa!


    josetsu
    Członek
    Post count: 356
    #9767 |

    no coz pozostaje tylko i wylacznie polaczyc wiedze i umiejetnosci plywackie z waszym doswiadczeniem.
    Mati dal jedna istotna wskazowke zebym wylaczyl nogi do delfa:) jest tyle zagadnien ze to szok. Trzeba by organzować jakies spotkania na ktorych mozna by troszke podyskutowac poniewaz tutaj w jednym watku nasuwa mi sie kilkanascie pytan naraz.
    Postanowienie juz jest zaczynamy tabelki i sluchamy Malina:)
    wielkie dzieki za opdowiedz i mam nadzieje ze conieco jeszcze tutaj podzialamy.
    Trzeba sie brac za psychike i zaczac bez rozgrzewki łotać ta wode %)


    ontakee
    Członek
    Post count: 104
    #9768 |

    Mat,
    a możesz powiedziec jak takie tabelki robić, mam tu na myśli bardziej jakie tabelki ( te z apnea.cz? ), jak często i czy jakieś specjalne cylke tabelkowe łącząc jedne z drugimi (?). Nigdy sie nie skupiałem na tabelkach, skoro to tak pomaga w uzyskaniu lepszych wyników to warto z 2 miesiące popracować nad sobą i sprawdzić.
    Pozdr,
    Piotrek


    rydberg
    Participant
    Post count: 18
    #9769 |

    mati – możesz napisać coś więcej o zależności między free a cardio? Jak mniej więcej u Ciebie wyglądają cykle cardio/free?


Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 28 total)

You must be logged in to reply to this topic.