Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • bzk
    Participant
    Post count: 21
    #25562 |

    Witam ponownie,przygotowalem kolejna porcje pytan 🙂

    1) Kiedy robic tabelke CO2? Przed basenem czy po?Mam troche niekomfortowa sytuacje,gdyz nie mam stalego grafiku(kucharz).Udaje mi sie byc na basenie 3-4 razy w tygodniu(dwa dni wolnego+ dwa dni koncze o 3pm).Wedlug informacji wyczytanych na forum tabelke co2 nalezy robic 2-3 razy w tyg.Moge ja robic(jak i isc na basen) wtedy jak mam wolne.Nie mam godzin pracy typu 9-5,czesto gesto zaczynam o 8am a koncze o 11pm,wiec robienie tabelki poprostu odpada.

     

    2)Apnea Walking. Zauwazylem,ze sporo osob sobie chwali to cwiczenie.Na moim poczatkowym etapie polecane czy nie? Jesli tak, czy mozliwoscia jest robienie AW po tabelce co2?

    3) Tabelka 02. Jestem po skonczeniu z paleniem. Czy wykonywanie tabelki o2,aby dotlenic pluca bedzie mialo jakis sens, np. 2 w tygodniu? Pyatanie z ciekawosci,nie wykonuje tej tabelki.

     

    4) Co polecilibyscie przed samym plywaniem na bezdechu? np. 4x25m wystarczy? Chodzi o niewielka rozgrzewke przed wszystkim.

     

    5) Cwiczenia na nogi/rece.Zauwazylem,ze moje odbicie od sciany nie jest jakies tam super hiper mega. Bedzie powiedzmy jakies 3-4m.Jakie cwiczenia zastosowac na nogi?Silka i np.przysiady ze sztanga? Pytanie rowniez o rece. 25m robie na 5-6cykli, a powinno byc 3-4.

     

     

    Nie prosze tu o gotowe rozwiazania tylko o podpowiedzi i sugestie.Rozumiem,ze kazda „jednostka ludzka” to inny trening i trzeba go wypracowac samodzielnie.Wiem,ze to dopiero moj poczatek i nie warto sie katowac ani robic bezsensu wszystkiego na raz,bo wkoncu padne.

    Dzieki wielkie za pomoc!


    -lu-
    Moderator
    Post count: 87
    #25563 |

    hey,

    a czytałeś tekst Nitasa o tabelkach?

    http://freedivingpoland.org.pl/?sermons=tabele-do-treningu-statyki – pewnie pojawi Ci się więcej pytań 🙂


    sędzia AIDA level E
    członkini zarządu SFP

    olekry
    Participant
    Post count: 423
    #25564 |

    1. Tabelki CO2 rób w dni kiedy nie jesteś na basenie – nie przesadzaj – przetrenowanie jest gorsze od „niedotrenowania”, a odpoczynek też jest częścią treningu. Daj sobie czas na adaptacje organizmu.

    2. Nie wszystko na raz – jesli nie możesz być na basenie zrób coś na sucho i tyle. Wiele osób chwali AW… A ja nie chwalę 🙂 Grunt to na początek robić cokolwiek – postęp na pewno będzie

    3. na początek ważniejsze jest CO2, bo oswaja Cie z reakcjami organizmu wywołanymi jego (co2) wysokim poziomem.

    4. Przed pływaniem pod wodą się nie rozgrzewa pływając po powierzchni. Możesz się wcześniej porozciągać itp., ale nie pływasz – to nie ma sensu. Jak już chcesz popływać po górze, to dopiero po nurach

    5. Odbicia ćwicz na basenie -podczas pływania. Miesnie nie mają tu wiele do rzeczy, a technika i opływowość.  Na przykład ja niewyważony (np podczas normalnego pływania kraulem, po odbiciu od ściany „latam” jakieś 5-7 metrów, z dobrym wyważeniem pod wodą 12-15m przy pierwszym odbiciu). Ćwicz wiec np. pod koniec sesji same odbicia na zasadzie „gdzie doleciałem i co zrobić by było dalej”

    5 cd. pływasz bez obciążenia, więc na mniej cykli nie da rady, bo cię wywali na górę – po prostu musisz zachować jakieś tempo minimalne. Z wyważeniem to inna sprawa – jak będziesz dobrze wyważony zejdziesz do 4, 3 cykli, a może nawet mniej (w zależności od tego jaką masz technikę, parametry fizyczne, ile energii angażujesz w poszczególne ruchy, jaki czas płynięcia 25m zakładasz, jak daleko szybujesz po pierwszym odbiciu itp. Ilość cykli nie jest najważniejsza -wielu potrafi przepłynąć basen na jeden cykl (2 ruchy) lub nawet na jeden ruch (same ręce lub same nogi)… A widziałeś kiedyś by ktoś tak pływał na zawodach (do sprawdzenia np. w ogromnej bazie filmików na YT)?
    pozdrawiam 🙂

     


    bzk
    Participant
    Post count: 21
    #25565 |

    Lu tak,czytalem,nawet wklepalem dzis tabelke co2 w komorke 😉 Pytan jest cala masa,jak to na poczatku. Po co? Na co? Dlaczego? Moze jednak? Na dana chwile,zadaje najbardziej nurtujace mnie pytania.

    Olekry:

    Tu jest caly problem.Jak ide do roboty to ide na caly dzien. start 8 koniec 11,wracam do domu i poprostu padam na pysk.Kuchnia to nie jest biuro przez 8h tylko zapieprz w 35stopniowym skwarze.Jak wroce z tyry i zaczne robic tabelke to szybko wykoncze organizm.Stad moje pytanie czy da sie polaczyc plywanie i tabelke w jeden dzien.Mogle zrezygnowac z plywania i bywac na basenie 2razy w tygdniu(moje dni wolne) a jak koncze o 3pm to robic tabelke-nie ide na basen(wtedy bedzie to 2x w tygodniu)

    Zauwazylem wlasnie,ze jako jeden z nielicznych jestes przeciwnikiem AW,moglbys wyjasnic dlaczego?


    olekry
    Participant
    Post count: 423
    #25566 |

    Kwestia podejścia i organizacji. Padasz na pysk, wiec możesz sobie przed snem zafundować krótkie i lekkie tabelki 🙂
    Bardziej traktując to jako rozluźnienie niż trening. Znajdź jakąś aplikację która uwolni Cię od stopera (np taki na pc https://www.youtube.com/watch?v=9nsZQI51Efc, albo jakiś na androida ) i sobie coś zprogramuj. Nawet jak zaśniesz po drodze, to bedziesz miał po prostu fajny relaks i wyciszenie przed snem.
    Zresztą możesz kiedy chcesz – w dni basenowe też…
    Tylko moim zdaniem przesada w treningu (zwłaszcza na początku) jest gorsza od „niedosady” 😀
    We freedivingu należy się kierować zasadą, że tak naprawdę, to niczego nie musisz, nic na siłę, trenujesz dla własnej satysfakcji i… masz czas… cokolwiek robisz na początku wyniki i tak szybko się poprawiają, wiec nie ma sie co za bardzo napinać 😉
    Owszem nie uprawiam Apnea Walking i jestem jego przeciwnikiem, bo przy tej czynności można sobie po prostu rozwalić łeb.
    Nie zgłaszano jeszcze takich wypadków tu na forum, ale skoro zgłaszano wypadki BO czy zasłabnięcia podczas „suchych” statyk, to jest to tylko kwestia czasu… A bardzo bym nie chciał usłyszeć o freediverze, który spierdzielił się ze schodów tylko dlatego, że postanowił je pokonać na wydechu (bądź bezdechu)
    Jeśli masz możliwość bywać na basenie na tyle często że zastanawiasz się czy nie będzie kolidowało to z tabelkami co2, to odpowiedz sobie sam na pytanie: gdzie tu jeszcze miejsce na AW?

    Poza tym jest tyle fajnych ćwiczeń na basenie na adaptacje do bedechu które możesz robić niekoniecznie nurkując pod wodą: pływanie z kontrolowanym oddechem, pływanie na bedechu po powierzchni itd… Jako inspirację podaję artykuł osoby, która sama była dla wielu ogromna inspiracją:
    http://molchanova.ru/en/article/methods-freediver-training


    Marcin Baranowski
    Moderator
    Post count: 667
    #25567 |

    Moim zdaniem w sytuacji gdy się wraca do domu o 11 w nocy i pada na pysk nie ma sensu robić żadnego treningu. Lepiej iść spać. Jak będziesz coś robił 4x na tydzień (np. 2x basen i 2x trening na sucho) to w zupełności wystarczy. Freediving mocno się różni od innych sportów i jeżeli coś trenowałeś wcześniej to tutaj takie samo podejście (dużo, często i do bólu) raczej nie jest wskazane i często mniej znaczy więcej. Najlepszym przykładem jest Michał Mrozowski, który przed ostatnimi MP zrobił półroczną przerwę od wszelkich treningów bezdechowych a potem na zawodach walnął 6:31 w statyce, czyli niewiele mniej niż wynosi jego PB.


    bzk
    Participant
    Post count: 21
    #25577 |

    Nie,nie Panowie i Panie,jakiekolwiek „czynnosci” po 15h pracy odpadaja.

     

    Dzieki wielkie za wyczerpujace odpowiedzi 😉

     


Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You must be logged in to reply to this topic.