Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • adino
    Członek
    Post count: 15
    #16138 |

    Witam wszystkich użytkowników.
    Czy ktoś (mam na myśli szczególnie kolegów rekordzistów) potrafi podać racjonalne uzasadnienie stosowania piór z włókna węglowego? Argument o mniejszej histerezie sprężystej nie bardzo mnie przekonuje, bo dużą objętość pióra stanowi przecież żywica o kiepskich własnościach sprężystych! Co do małej masy, to jeśli płetwa ma dodatnią pływalność, to przecież potrzeba dodatkowego wysiłku do poruszania nią.


    paweł strugała
    Członek
    Post count: 89
    #16139 |

    pomyśl dlaczego bolidy F1 są klejone z w.węglowego a nie z w.szklanego!!! (…bo dużą objętość pióra stanowi przecież żywica o kiepskich własnościach sprężystych!…) proponje dowiedzieć się czegoś o laminatach. pozdrawiam.


    adino
    Członek
    Post count: 15
    #16140 |

    W bolidach chodzi o małą masę przy dużej wytrzymałości (i udarności). Pióro płetwy jest po prostu zwykłą sprężyną płaską, gdzie bardziej istotna jest gęstość materiału, a nie masa.


    Tomasz Kugler
    Członek
    Post count: 68
    #16141 |

    Nie wiem dokładni jak duży wkład ma ta kiepska żywica, ale chodzi właśnie o sprężystość, ja podam przykład z innej beczki a mianowicie wędki, już od dawna nie robi się ich z włókien szklanych, tylko z kompozytów. Możesz zajrzeć na stone producentów C4, jast tam takie zdjęcie płetwy wygiętej o 180st, zwłykłe przy wartości o połowę mniejszej już by sie złamały.
    Jeśli chodzi o masę to balast mocuje się na pasie, a nie na stopach. Bardzo ważne aby płetwa była lekka, bo wtedy lżej się macha nogami. Natomiast z płetwami o dodatniej pływalności jeszcze się nie spotkałem, co najwyżej to ze zbliżonymi do zerowej.
    P.S.
    Nie jestem specjalistą od konstruowania płetw, myślę że ci co je produkują dobrze wiedzą co robią.


    adino
    Członek
    Post count: 15
    #16142 |

    Dzięki za odpowiedź. Masz rację. Włókno węglowe jest bardziej elastyczne (ale czy to potrzebne w piórach?). Co do pływalności płetw, to oczywiście zgadzam się. Ja mam Omery i one faktycznnie toną, ale myślałem że inne płetwy do free są lżejsze.
    Na stronie producentów C4 zachwalają głównie te małe straty histerezowe (czyli straty na tarcie wewnętrzne w materiale pióra), ale one w ogóle są bardzo małe. Przypomina to trochę szukanie igły w stogu siana.
    A co do producentów, to z ich rzetelnością różnie bywa. Wystarczy zobaczyć na cenę samych piór. Przecież włókno nie jest aż tak drogie. Z tego, co się orientuję, to 1 m2 (czyli na jakieś 4 pióra) kosztuje ok. 100 zł.


    Bartek Janiszewski
    Participant
    Post count: 1204
    #16143 |

    Proponuję ci otwrzyć sklep z piórami ..
    Gdyby to wszystko było takie proste to każy poszedł by do odpowiedniego sklepu i wyciął sobie wypasione i na maxa efektywne pióra lub mono.


    clip7
    Członek
    Post count: 175
    #16144 |

    Witam. Nie jestem specjalistą ale się wypowiem. Przede wszystkim chodzi tu o sprężystość a nie elastyczność pióra, bo to dwie różne rzeczy. Pod pojęciem sprężystości pióra rozumiem jak najefektywniejsze przeniesienie napędu z noga-póro na pióro-woda. Im mniejsza ilość siły (energii) jest tracona, tym lepsza sprężystość pióra. Zatem najlepsze pióra byłyby takie, gdyby cała siła użyta do zgięcia pióra została potem „uwolniona” przez pióro do pchnięcia wody. Stąd też im bardziej sprężyste pióro tym wyższa cena.
    pozdrawiam


Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You must be logged in to reply to this topic.